Šta je prava zdrava hrana i koja je razlika između vegetarijanske, veganske i celovite biljne ishrane?

Nezdrava vegetarijanska i veganska hrana © matija.rs

Nezdrava vegetarijanska i veganska hrana © matija.rs

Nesvesni i neupućeni o tome da hrana koja nije životinjskog porekla nije automatski zdrava hrana, veliki broj ljudi, želeći da poboljša svoje zdravlje, prestane da jede hranu životinjskog porekla zamenjujući je s gotovo jednako štetnom prerađenom biljnom hranom. Međutim, takođe ima mnogo ljudi koji misle da postoje zdrave vrste mesa.

Kontradiktorne informacije i senzacionalne tvrdnje zbunjuju ljude. Javnost prati trendove i generalno, bez temeljnog ispitavanja, veruje u ono što mediji objavljuju. Zato je, ukoliko zaista želiš da poboljšaš svoje zdravlje i ishranu, bitno da se dobro informišeš o tome šta je prava zdrava hrana i koja je razlika između vegetarijanske, veganske i celovite biljne ishrane.

Mnogi ljudi misle da pod zdravom hranom spadaju neke vrste mesa poput ribe, bele piletine i organskog mesa. No, s obzirom da je Svetska zdravstvena organizacija zvanično deklarisala meso kao kancerogen prve klase, s obzirom da ribe sadrže živu i veliku količinu toksičnih materijala koje tokom svojeg višegodišnjeg života svakodnevno upijaju po okeanima i s obzirom da Eskimi koji se pretežno hrane samo mesom uključujući i ribu imaju prosečan životni vek od 68 godina i duplo veću stopu mortaliteta od moždanog udara nego ostali narodi, o mesu više nema kontroverzi.

Mi ljudi možemo da opstanemo na živom i kuvanom mesu, ali je naše telo dizajnirano da prosperira na biljnoj ishrani. Naučni svet je nepobitno dokazao da je svaka vrsta mesa štetna po ljudsko zdravlje, a to što te informacije masovno ne stižu do ljudi je druga stvar. Dakle, meso nikako ne može biti zdrava hrana. Idemo dalje.

Vegetarijanci ne jedu meso, ali mnogi jedu veoma malo celovitog voća i povrća, a redovno konzumiraju jaja i mlečne proizvode koji se po nutritivnom sadržaju vrlo malo razlikuju od mesa. Holesterol, zasićene masti, problematičan životinjski protein i sve druge štetne materije koje dolaze s mesom takođe dolaze s jajima i mlečnim proizvodima. I radi toga se, ne svi, ali mnogi vegetarijanci, po ishrani, ne razlikuju mnogo od mesojeda koji redovno konzumiraju voće i povrće.

Međutim, i mnogi vegani se ne razlikuju toliko mnogo od tih vegetarijanaca i mesojeda jer im se većina ishrane sastoji od visoko prerađene hrane pune biljnog ulja, dodate soli i dodatog šećera bez vlakna kao što su lažna mesa, sirevi biljnog porekla, beli hleb, beli pirinač, veganske čokolade i keksi, čips, slane gricke, ceđeni sokovi, gazirana pića i mnoge druge stvari.

Veganska hrana po definiciji samo znači hrana koja ne sadrži životinjske proizvode, a to je ne čini automatski zdravom jer samo naglašava šta ne sadrži, a ne i šta sadrži. Radi toga, kada ti neko kaže da se hrani veganskom ishranom, uzmi u obzir da je moguće da se ta osoba većinom vremena hrani nezdravom hranom. Ali ako veganska hrana automatski ne znači zdrava hrana, šta je onda prava zdrava hrana i kako onda možeš da razlikuješ između zdrave i nezdrave ishrane?

Lako, odeš jedan korak dalje i dođeš do jedine ishrane koja je ikada nepobitno dokazana da sprečava, zaustavlja i preokreće vodeće uzroke smrti: celovita biljna ishrana.

Celovita biljna ishrana znači voda, čaj, kakao i raznoliko voće, povrće, mahune, integralne žitarice, orašasti plodovi, pečurke, zelenilo koje se jede celo, iseckano, pareno, kuvano, dinstano na vodi, pa čak i blendirano, ali ne ceđeno, lišeno vlakna, prženo u ulju ili prerađeno s dodatim šećerom, biljnim uljem, soli ili aditivima.

Celovita biljna ishrana je prava zdrava hrana © marilyna

Celovita biljna ishrana je prava zdrava hrana © marilyna

Gotovo svi ljudi koji počnu da se hrane celovitom biljnom ishranom, nakon samo mesec dana, osećaju promene u svakom aspektu svog života – fizičkom, psihičkom i energetskom. Osete da se „nešto dešava“. Neka transformacija. Koža, oči i duh im se transformišu. Nešto nalik precima iz Gondvane i Lemurije.

Dakle, sve stvari koje se nalaze u prvoj slici ovog članka štete telu i spadaju pod nezdravom ishranom koja ne voli tvoje telo. Štete i u umerenosti, samo zavisi koliko umereno štete i doprinose bolestima. Rak, dijabetes, gubljenje vida, ateroskleroza, erektilna disfunkcija se ne stvaraju preko noći već godinama i decenijama tokom kojih pankreas, jetra, bubrezi, očna sočiva, arterije i srce prekomerno rade i puštaju tihe krike dok mogu, a kada više ne mogu, godinama i decenijama kasnije, tada se pojavljuju simptomi.

No, ono što je važno da znaš je da jedna osoba može da konzumira apsolutno sve stvari u prvoj slici ovog članka uz gotovo nimalo celovitog voća i povrća i da sebe naziva vegetarijancem i da osoba može da konzumira sve stvari u prvoj slici od čokolade pa nadalje uz gotovo nimalo celovitog voća i povrća i da sebe naziva veganom. A to prosto nije zdrava ishrana.

Zato, ukoliko zaista želiš da poboljšaš svoje zdravlje i ishranu, gledaj da ti se hrana koju jedeš iz dana u dan što više temelji na celovitoj biljnoj ishrani i da što manje konzumiraš životinjske i prerađene biljne proizvode. I to ne znači da je jedina opcija da se odrekneš svega ili ničega. Ne. Važan je temelj ishrane. I gotovo je nemoguće da se neke od stvari u prvoj slici izbegnu kad si u gradu, gostima ili na putovanju. Najvažnije je da znaš šta te voli, šta te ne voli i da većinom vremena konzumiraš ono što te voli – voda, čaj, kakao i raznoliko voće, povrće, mahune, integralne žitarice, orašasti plodovi, pečurke i zelenilo.

I ako želiš da pređeš na celovitu biljnu ishranu, pogledaj ovaj Praktičan vodič za biljnu ishranu. Moć je u tebi.

  •  
  •  
  •  

Ovaj članak je takođe dostupan na: en