Koja je razlika između vegetarijanske, veganske i celovite biljne ishrane?

Nezdrava vegetarijanska i veganska hrana © matija.rs

Nezdrava vegetarijanska i veganska hrana © matija.rs

Ovaj članak je takođe dostupan na: en

Nesvesni i neupućeni o tome da hrana koja nije životinjskog porekla nije automatski zdrava hrana, veliki broj ljudi, želeći da poboljša svoje zdravlje, izbaci hranu životinjskog porekla zamenjujući je sa gotovo jednako štetnom prerađenom biljnom, veganskom hranom. Zato je, ukoliko zaista želiš da poboljšaš svoje zdravlje i ishranu, bitno da se informišeš o tome koja je razlika između vegetarijanske, veganske i celovite biljne ishrane.

Vegetarijanci ne jedu meso, ali mnogi jedu malo celovitog voća, mahuna, zelenila, orašastih plodova i redovno konzumiraju jaja i mlečne proizvode koji se po nutritivnom sadržaju vrlo malo razlikuju od mesa. Holesterol, zasićene masti, problematičan životinjski protein i sve druge štetne materije koje dolaze s mesom takođe dolaze s jajima i mlečnim proizvodima. I radi toga se, ne svi, ali mnogi vegetarijanci, po ishrani, ne razlikuju mnogo od mesojeda koji redovno konzumiraju voće i povrće.

Međutim, i mnogi vegani se ne razlikuju toliko mnogo od tih vegetarijanaca i mesojeda jer im se većina ishrane sastoji od visoko prerađene hrane pune biljnog ulja, dodate soli i dodatog šećera bez vlakna kao što su lažna mesa, sirevi biljnog porekla, beli hleb, beli pirinač, veganske čokolade i keksi, čips, slane gricke, ceđeni sokovi, gazirana pića i mnoge druge stvari.

Veganska hrana po definiciji samo znači hrana koja ne sadrži životinjske proizvode, a to ju ne čini automatski zdravom jer samo naglašava šta ne sadrži, a ne i šta sadrži. Radi toga, kada ti neko kaže da se hrani veganskom ishranom, uzmi u obzir da je moguće da se ta osoba većinom vremena hrani nezdravom hranom. Ali ako veganska hrana automatski ne znači zdrava hrana, kako onda možeš da razlikuješ između zdrave i nezdrave ishrane?

Lako, odeš jedan korak dalje i dođeš do jedine ishrane koja je ikada dokazana da sprečava, zaustavlja i preokreće vodeće uzroke smrti: celovita biljna ishrana. Celovita biljna ishrana znači voda, čaj, kakao i raznoliko voće, povrće, mahune, integralne žitarice, orašasti plodovi, zelenilo koje se jede celo, iseckano, pareno, kuvano, prženo na vodi, pa čak i blendirano, ali ne ceđeno, lišeno vlakna, prženo u ulju ili prerađeno sa dodatim šećerom, biljnim uljem, soli ili aditivima.

Gotovo svi ljudi koji počnu da se hrane celovitom biljnom ishranom, nakon samo mesec dana, osećaju promene u svakom aspektu svojih života – fizičkom, psihičkom i energetskom. Osete da se „nešto dešava“. Neka transformacija. Koža, oči i duh im se transformišu. Nešto nalik precima iz Gondvane i Lemurije.

Dakle, sve stvari koje se nalaze u glavnoj slici ovog članka štete telu i spadaju pod nezdravom ishranom koja ne voli tvoje telo. Štete i u umerenosti, samo zavisi koliko umereno štete i doprinose bolestima. Rak, dijabetes, gubljenje vida, ateroskleroza, erektilna disfunkcija se ne stvaraju preko noći već godinama i decenijama tokom kojih pankreas, jetra, bubrezi, očno sočivo, arterije i srce prekomerno rade i puštaju tihe krike dok mogu, a kada više ne mogu, godinama i decenijama kasnije, tada se pojavljuju simptomi.

No, ono što je važno da znaš je da jedna osoba može da konzumira apsolutno sve stvari u glavnoj slici ovog članka, a veoma malo celovitog voća i povrća i da sebe naziva vegetarijancem i da osoba može da konzumira sve stvari u slici od čokolade pa nadalje, a veoma malo celovitog voća i povrća i da sebe naziva veganom.

Zato, ukoliko zaista želiš da poboljšaš svoje zdravlje i ishranu, gledaj da ti se hrana koju jedeš iz dana u dan što više temelji na celovitoj biljnoj ishrani i da što manje konzumiraš hranu u slici. I to ne znači da je jedina opcija da se odrekneš svega ili ničega. Ne. Važan je temelj tvoje ishrane. I gotovo je nemoguće da se neke od stvari u slici izbegnu kada si u gradu, gostima ili na putovanju. Najvažnije je da znaš šta te voli, šta te ne voli i da većinom vremena konzumiraš ono što te voli – voda, čaj, kakao i raznoliko voće, povrće, mahune, integralne žitarice, orašasti plodovi i zelenilo.

I ako želiš da pređeš na celovitu biljnu ishranu, pogledaj ovaj Praktičan vodič za biljnu ishranu. Moć je u tebi.