Keto dijeta: zasnovana na nauci ili milionima dolara

Keto @ aninata

Keto @ aninata

Kada ne unosite dovoljno ugljenih hidrata, primoravate organizam da sagoreva više masti. Međutim, ovaj porast sagorevanja masti se često pogrešno tumači kao povećano smanjivanje neto masnih naslaga u telu. To takođe ignoriše činjenicu da je na ketogenoj ishrani i unos masti povećan. Pitanje je šta se dešava sa ukupnim sadržajem masti u telu. Ne možemo isprazniti kadu tako što proširimo odvodnu cev ako u isto vreme odvrnemo slavinu. Međutim, zagovornici ishrane niskog sadržaja ugljenih hidrata su imali teoriju, tzv. model gojaznosti zasnovan na ugljenim hidratima i insulinu.

Zagovornici ishrana niskog sadržaja ugljenih hidrata, bilo ketogene bilo nekog opuštenijeg pristupa ograničavanju ugljenih hidrata, sugerišu da smanjeno lučenje insulina dovodi do manjeg skladištenja masti, i zato, iako jedete više masti, manje masnih naslaga se stvara. Dakle, sagorevali biste više i skladištili manje, što je savršena kombinacija za gubljenje masnih naslaga, barem prema ovoj teoriji. Mora im se priznati to što nisu samo teoretisali već su odlučili da to testiraju.

Geri Taubs je osnovao Inicijativu za nutriciju koja bi sponzorisala istraživanje za proveru ispravnosti pomenutog modela. To je isti novinar koji je 2002. godine za „New York Times“ napisao članak „Šta ako je sve bilo jedna masna laž“, koji je pokušao da potpuno izokrene dogme nutricije zalažući se za Atkinsovu dijetu sa čizburgerima sa slaninom bez zemičke, a prema modelu zasnovanom na ugljenim hidratima i insulinu. (Velik deo knjige Nine Tejholc „Veliko masno iznenađenje“ je prosto ponovljanje Taubsovih ranih pisanja)

Kao odgovor na ovo, neki od istraživača koje je Taubs citirao kako bi dokazao svoju hipotezu su ga optužili da je iskrivio njihove reči. „Ovaj članak je prepun zabluda“, rekao je jedan od njih. „Bio sam užasnut.“ „On je uzeo jednu malu i neobičnu ideju i naduvao je, i ljudi su mu poverovali“, rekao je drugi. „Kakva katastrofa.“ Ali nije bitno šta kažu ljudi. Važna je samo nauka.

Taubs je prikupio 40 miliona dolara za svoju Inicijativu za nutriciju kako bi dokazao svetu da se na ketogenoj ishrani može izgubiti više masnih naslaga. Angažovali su poznatog istraživača sa NIH Kevina Hola da vodi istraživanje. Sedamnaest gojaznih muškaraca je bilo suštinski zatvoreno na tzv. „odeljenju za metabolizam“ na dva meseca kako bi istraživači u potpunosti kontrolisali njihovu ishranu. Prvog meseca ispitanici su bili na na klasičnoj ishrani sa visokim udelom ugljenih hidrata (50% ugljenih hidrata, 35% masti, 15% proteina), a potom su prešli na ketogenu ishranu sa malim udelom ugljenih hidrata, sa tek 5% kalorija od ugljenih hidrata i 80% od masti, tokom drugog meseca. Obe ishrane su imale istu kalorijsku vrednost po danu. Ako je svaka kalorija ista što se tiče smanjenja masnih naslaga, onda ne bi trebalo da postoji razlika u gubitku masti pri uobičajenoj ishrani i pri ketogenoj ishrani. Međutim, ako bi Taubs bio u pravu, ako se od kalorija iz masti nekako manje gojimo, onda bi se gubitak masnih naslaga ubrzao. Umesto toga se desilo da je studija koju je finansirala baš Inicijativa za nutriciju pokazala da se gubitak masnih naslaga usporio pri prelasku na ketogenu ishranu.

Zbog čega onda ljudi smatraju da ketogena ishrana funkcioniše ako ona zapravo usporava gubitak masnih naslaga? Ako se gleda samo šta kaže vaga, ketogena ishrana izgleda neverovatno uspešno. Slabljenje za manje od pola kilograma nedeljno tokom poslednje dve nedelje na običnoj ishrani pratilo je slabljenje za po 2 kilograma u prvih sedam dana po prelasku na ketogenu ishranu. Ali drugačija priča se odvijala unutar organizma. Stopa gubitka masnih naslaga smanjila se više od dva puta. Najveći deo kilograma koje su gubili bili su voda. Pretpostavka je da su na ketogenoj ishrani gubili manje masti zato što je organizam u manjku svog podrazumevanog goriva ugljenih hidrata počeo da sagoreva sopstvene proteine.

Upravo to se i desilo. Prelaskom na ketogenu ishranu počeli su da gube manje masnih naslaga a više bezmasne telesne mase. To može biti deo objašnjenja zbog čega mišići u nogama onih koji treniraju „CrossFit“ i koji pređu na ketogenu ishranu mogu da se smanje i za 8%. Vastus lateralis je najveći mišić kvadricepsa u nozi i njegov obim se smanjio za 8% na ketogenoj ishrani.

Istina je da su ispitanici počeli da sagorevaju više masti na ketogenoj ishrani, ali su pritom i jeli mnogo više masti uprkos nižem nivou insulina. Ovo je „dijametralno suprotno“ od onoga što su pobornici keto ishrane pretpostavili, a to kaže čovek kome su platili da dokaže njihovu teoriju. Naučnom terminologijom, model zasnovan na ugljenim hidratima i insulinu „nije prošao eksperimentalno ispitivanje“.

Nakon što je teorija ishrane niskog udela ugljenih hidrata „eksperimentom osporena“, Inicijativa za nutriciju se suštinski raspala. Ali, ako se pogledaju njihove poreske prijave, prvo su Taubs i drugi suosnivač lično uzeli milione dolara za kompenzaciju.

Ovaj članak preuzet je sa sajta NutritionFacts.org uz odobrenje NutritionFacts tima. Ovaj članak je ekskluzivno prvi put objavljen na sajtu NutritionFacts.org – strogo nekomercijalni sajt koji nudi najnovije informacije o ishrani koje su bazirane na nauci i dokazima. Originalni članak i video snimak objavljeni su na engleskom, a prevedeni su za srpsko, hrvatsko, bosansko i crnogorsko govorno područje od strane Katarine Jerenić.

  • 89
  •  

Ovaj članak je takođe dostupan na: en