bLiTz metoda učenja

Dušica i Matija © Nena Đorđević

Dušica i Matija © Nena Đorđević

Neki od nas imaju više para, neki manje, neki imaju veću kilažu, neki manju, ali svi imamo istu količinu vremena u danu. Pare možeš da potrošiš pa da ih ponovo zaradiš, težinu možeš da izgubiš pa da je ponovo nabaciš, ali vreme…vreme nikada ne možeš da izgubiš pa da vratiš niti da potrošiš pa onda zaradiš, kupiš, iznajmiš ili pozajmiš. Vreme je naše najdragocenije sredstvo, naše blago i zato treba da budemo apsolutni Gospodari svog vremena.

No, većina ljudi ne gospodari svojim vremenom, pogotovo kada je u pitanju obrazovanje jer provedu najmanje 12 godina svog života u školama gde uglavnom:

  • nemaju jasan i praktičan cilj
  • uče samo teoriju
  • uče o temama koje ih u tom datom trenutku ne interesuju
  • pohađaju časove koje nisu svojom voljom izabrali
  • pohađaju časove s niskom energijom i atmosferom jer je većina prisutnih učenika nezainteresovana
  • nepomično sede provodeći časove u najgorem mogućem fizičkom i mentalnom stanju
  • ovise o samo jednoj osobi za ocenjivanje njihovih veština, kreativnosti i talenata u nekom predmetu
Neefikasna upotreba potencijala © photography33

Neefikasna upotreba potencijala © photography33

Na kraju školovanja, većina studenata ne poseduje nijednu veštinu koju mogu da upotrebe u praksi. U poslovnom svetu, potrebno im je praktično znanje, veštine za upravljanje stresom i rešavanje problema na konstruktivan način. U stvarnom svetu, njihova dela, pesme, poezije, knjige, slike i proizvode ocenjuje tržište od hiljadu, milion ili milijardu ljudi.

Umesto toga, DVANAEST GODINA potroše na nešto nepraktično gde ocenjivanje njihovih veština, kreativnosti i talenata ovisi o samo jednoj osobi. Umesto da razvijaju svoje talente i stiču praktične veštine, provode dvanaest godina na stvarima koje ih ne interesuju. Kako NEEFIKASNO! Kako NAOPAKO!

 Univerziteti ne prodaju znanje. Oni prodaju status pod maskom znanja.

Nikola Tesla

Talenat svako dete donese sa sobom na ovaj svet kada se rodi. I umesto da s ovim neefikasnim i unazađujućim metodama deci gasimo talente i decu učimo da ne veruju u sebe, mi IMAMO DUŽNOST da negujemo njihove jedinstvene, šarene talente i da im pokažemo da postoje bolje i efikasnije metode učenja.

Na svu sreću, postoje različite efikasnije metode učenja. Jedna od njih je metoda agilnog planiranja i učenja. Agilna metoda je odlična. Sviđa mi se. To je najbolja metoda koju današnji svet poznaje. Ali ja preferiram bLiTz metodu.

Šta je bLiTz metoda učenja?

Zamisli minute koje provodiš učeći nešto kao metke (ljubavi), svoje fizičko i mentalno stanje tokom učenja kao oružje (ljubavi), a cilj koji želiš da postigneš učenjem kao metu.

Broj minuta koje imaš na raspolaganju ti je ograničen i kao što smo rekli, kada ih jednom potrošiš više ne možeš da ih dobiješ nazad. Zato je potrebno da apsolutno svaki minut tokom učenja iskoristiš na najefikasniji mogući način.

Da bi to bilo moguće, potrebno je da postaviš jasan, praktičan i merljiv cilj i da se tokom učenja nalaziš u optimalnom fizičkom i mentalnom stanju. S optimalnim oružjem i jasnom metom, svaki dragoceni metak možeš da usmeravaš direktno na metu, a ne da ih uzalud trošiš tako što gađaš svuda naokolo ili tako što ne znaš ni šta ciljaš.

bLiTz metoda učenja je metoda gde se svaki minut učenja upotrebljava na najefikasniji mogući način u optimalnom fizičkom i mentalnom stanju ka postizanju jasno uspostavljenog praktičnog cilja u najkraćem mogućem vremenskom periodu.

Kako to izgleda u praksi?

Jasan, praktičan i merljiv cilj

Pre nego što lekcije počnu, učenik, uz podršku učitelja, postavi jasan, praktičan i merljiv cilj.

OCENJIVANJA NEMA, tako da učenik svu svoju energiju usmerava ka postizanju svog lično postavljenog praktičnog cilja, a ne ka nekom nepraktičnom cilju poput odlične ocene.

Pošto ocenjivanja nema, učenik nije pod stresom i pritiskom da postiže odlične ocene, da zanemaruje praktično znanje i da upotrebljava sva moguća moralna i nemoralna sredstva kako bi zadovoljio očekivanja škole, učitelja i roditelja uprkos tome što mu neki predmet jednostavno ne leži ili ga prosto ne interesuje.

Pošto ocenjivanja nema, učenik ne uči da se takmiči s drugima, već uči da se takmiči SAM SA SOBOM i da radi na postizanju cilja koji je sam LIČNO postavio.

Praktičan primer

Nakon 24 lekcije želim da obogatim svoj rečnik engleskog jezika za 240 reči i da steknem sposobnost da usmeno sastavljam rečenice bez vokalnih pauza poput „mmm“ ili „aaa“.

 

Nakon 48 lekcija želim da svoj mozak naviknem na zvučne frekvencije i ritmove engleskog jezika i time steknem sposobnost da razumem i pratim tečan govor na engleskom jeziku bez napinjanja i bez potrebe za ponavljanjem.

Jasan cilj © Sonja Bačilović

Jasan cilj © Sonja Bačilović

Optimalno fizičko i mentalno stanje

Optimalno fizičko stanje tokom lekcije, učenik i učitelj postižu POKRETANJEM odnosno hodanjem prirodnim tempom kroz grad ili prirodu. A ono što je zdravo za telo, zdravo je i za um tako da se pokretanjem stvara i osnova za optimalno mentalno stanje.

Optimalno mentalno stanje tokom lekcije, učenik i učitelj postižu KONSTANTNOM INTERAKCIJOM, radom na TEMAMA koje ih u tom datom trenutku NAJVIŠE INTERESUJU i JAKOM SNAGOM VOLJE.

Kada smo u KONSTANTNOJ INTERAKCIJI s drugima, pratimo njihovo lice, pokrete i govor, budniji smo, mozak nam optimalno radi i stvaramo blagotvoran osećaj prijateljskog odnosa.

Kada radimo na TEMAMA koje nas u datom trenutku NAJVIŠE INTERESUJU, uzbuđeniji smo, pažnja nam je povećana, odlično procesujemo informacije i pamtimo ih u ogromnim količinama.

Kada imamo JAKU SNAGU VOLJE, možemo da radimo ka postizanju svog cilja pod bilo kakvim spoljašnjim uticajima i vremenskim uslovima, bilo da je sunce, kiša, vetar ili sneg. Za um čije je odlično raspoloženje i unutrašnje stanje nezavisno i van uticaja spošaljnjih uticaja i vremenskih uslova, svako vreme je odlično vreme.

Praktičan primer

Učenik i učitelj nasmejani hodaju po kiši s kišobranima i na engleskom jeziku razgovaraju o aikidu pošto učenik ima želju da ponovo počne da trenira aikido. Pošto učitelj nije dobro upoznat s aikidom, učenik s velikim uzbuđenjem učitelju opisuje čitav koncept te borilačke veštine.

 

Iz tog razgovora proizađe tema o upravljanju vremenom. Iz tog razgovora proizađe tema o stvarima kojima želiš da posvetiš više svog vremena i tako učenik i učitelj konstantno razgovaraju o različitim temama i time široko obogaćuju rečnik učenika. Sve to uz optimalno fizičko i mentalno stanje.

Optimalno fizičko i mentalno stanje © Sonja Bačilović

Optimalno fizičko i mentalno stanje © Sonja Bačilović

Efikasna upotreba minuta

S jasno postavljenim ciljem i optimalnim fizičkim i mentalnim stanjem postavljen je temelj za efikasnu upotrebu minuta. A ono što dovodi do najefikasnije upotrebe minuta je konstantna interakcija ISKLJUČIVO na jeziku koji učenik želi da nauči, bez obzira na to da li je početnik ili stručnjak. Nema prevođenja!

Konstantna interakcija isključivo na nematernjem jeziku učenika, učenika podstiče da neprestano razmišlja na tom jeziku i da svoj mozak neprestano prilagođava na zvučne frekvencije tog jezika. Ovo vremenom povećava neuronsku efikasnost učenika i omogućava mu da reči i zvukove tog jezika procesuje jednako brzo koliko i na svom maternjem jeziku.

Praktičan primer

Od samog početka, učitelj sa studentom razgovara ISKLJUČIVO na engleskom jeziku, čak iako učenik ne zna nijednu reč na engleskom. Učitelj ponavlja reči i gestikulacije sve dok ne stekne utisak da ih je učenik savladao, zatim nastavlja s novim rečenicama.

 

Učitelj obraća pažnju na šta učenika najviše interesuje i gleda da to povećano interesovanje maksimalno iskoristi za učenje novih reči. Ako učenika interesuje košarka, onda učenik i učitelj provode nekoliko lekcija na košarkaškom terenu.

 

Sa svakom lekcijom, učenik postaje sve napredniji jer mu se rečnik obogaćuje, a mozak sve više prilagođava na zvučne frekvencije engleskog jezika.

bLiTz metoda učenja je pogodna i prilagodljiva za učenje bilo kakvih predmeta i za sve uzraste od 0 do 900 godina.

Kreator bLiTz metode učenja: Bog

Prenosilac bLiTz metode učenja: Matija

Ovaj članak je takođe dostupan na: en